Pages

Monday, July 5, 2010

First Posting ....

Saya buka kalam ini Dengan nama ALLAH yang Pemurah Lagi Maha Mengasihani.. Alhamdulillah akhirnya tercapai jua hasrat saya untuk menghasilkan satu blog yang masih banyak kekurangan dan sahabat-sahabat juga banyak memberi dorongan kepada saya.. Ada juga yang bertanya " bila enta nak buat blog ni?? lama dah tunggu.. lebih kurang begitulah soalan yang ditanya oleh sahabat serta senior." Sebenarnya blog ini sekian lama sudah wujud (hampir 1 tahun) tetapi kerana saya kurang berminat dalam karya penulisan blog terutama apabila nak "setting", "design", "layout" dan lain-lain membuat saya cepat bosan dan kurang sabar apabila menghadapi sedikit masalah berkaitan blog. Terima kasih diucapkan kepada sahabatku(AZRI..tolong promote nama je..) yang membantu dalam ilmu berkaitan blog.. Hampir 3 tahun aku terokai blog-blog sahabat dan saudara yang tidak dikenali untuk mendapat pelbagai maklumat terutamanya berkaitan agama(terasa kerdil) sehingga terfikir untuk berhenti dalam pengajian kejuruteraan dan mengambil dalam pengajian agama tetapi atas nasihat ustaz agar meneruskan pengajian kejuruteraan seterusnya barulah mengambil dalam bidang asas pengajian agama(arab).

Pada mulanya, aku ingin menulis sesuatu di blog(post) pada 29 Jun 2010 yang juga merupakan ulang tahun kelahiranku dan disebabkan kekangan masa tidak tercapai hasrat yang berkobar-kobar(masalah pengurusan masa... Astaghfirullahalazimm.. perlu diperbaiki segera). 29 Jun 2010 juga merupakan kertas terakhir peperiksaan aku dalam pengajian setakat ini di salah sebuah IPT Malaysia dan InsyaAllah akan melanjutkan pelajaran ke peringkat seterusnya. 29 Jun juga tarikh yang paling tidak dapat aku lupakan kerana kematian Atukku(tok kie) sebelah mak 8 tahun lepas(aku bersekolah di peringkat menengah) kira-kira jam 2.45 petang pada hari Sabtu. Pada pagi hari Allayarham Tok Kie ku menghembuskan nafas terakhir, sepatutnya aku ada pertandingan sukan Pantaque(pemain simpanan,kata kawanku..huhu) peringkat Daerah dan meminta ayahku untuk menghantar aku di sebuah masjid berhampiran rumah mak saudara(Tok Kie ketika itu berada di rumah mak saudara) dan menunggu kawan mengambil aku untuk terus ke tempat pertandingan Sukan Pentaque. Namun, aku hampa kerana kawanku tidak kelihatan kelibatnya(masa tu,aku belum menggunakan telefon bimbit untuk menelefonnya.. sambil hati ini merungut "puas doh tunggu, dok mari lagi si @##$".huhu ) dan juga masa pertandingan hampir tiba membuat aku resah serta semangat kian pudar untuk pergi ke tempat pertandingan. Akhirnya, aku membuat keputusan untuk menziarahi Tok Kie dengan berjalan kaki sambil melihat keindahan alam dan kira-kira 15 minit sampai aku ke destinasi yang dituju(rumah mak saudara..Cik Ngoh, menjadi nama samaran buat dirinya). Ketika baru menjejaki rumah Cik Ngoh dan semua saudara-mara termasuk mak aku terkejut melihat kelibat aku di muka pintu yang senyum-senyum lembu seolah-olah melihat bulan jatuh ke bumi..huhu..sambil bertanya; " aik??, kabo gi tanding..bakpe balik dah? " dan aku menjawab; " kawan dop ambik ambe..:) ". Seperti biasa, aku menjenguk Tok Kie dan menolong apabila di suruh saudara-mara serta mak.Di benak fikiranku masih ingat saat hembusan nafas terakhirnya Allayarham, senyum kali terakhir dan selepas itu suasana pilu diiringi bacaaan surah yasiin kedengaran.. Aku juga bersyukur kerana Allah mengizinkan aku melihat Allayarham Tok Kie ku menghembuskan nafas terakhirnya dalam keadaan senyum dan mendapat peringatan daripada Allah tentang semua makhluk akan kembali menghadapnya.

Seterusnya Allah melimpahkan rahmat kepadaku dengan pelbagai ujian dan hidayah.. Aku mula berubah akhlak(sangat bersyukur..syukran Allah) ketika bertukar ke Sekolah Menengah Teknik kerana sebelum bertukar sekolah, aku merupakan remaja yang bersosial(aktif sukan olahraga hingga pernah menghadiri ujian kelayakan ke Sekolah Sukan Bukit Jalil atau Sekolah Sukan Bandar Penawar).. Ujian demi ujian menimpa diriku ini sehingga sekarang masih teringat kejahilan agama buat diriku yang hina ini di sisiNYA.. Mehnah dan tribulasi menjadikan fikiran aku bertambah matang dan berdoa agar iman dalam diri bertambah mantap serta ingin mengutip ilmu agama di mana sahaja aku berada. Aku "selesa" berada di kalangan sahabat-sahabat yang berlatar belakang beragama dan kalangan Ustaz-ustaz walaupun terasa diri ini hina. Namun, demi ingin mengutip mutiara yang akan menjadi bekalan di akhirat kelak, aku gagahi jua serta ingin disampaikan pula kepada sahabat-sahabatku yang masih di kelilingi duniawi dan seterusnya moga Allah memberi kekuatan kepadaku untuk mengajak masyarakat mengetahui "Apa ertinya saya menganut ISLAM". Setakat ni sahaja first posting daku dalam blog..masih perlu diperbaiki dr pelbagai segi semua sudut.. diharapkan dengan penghasilan blog ini akan membawa kebaikan kepada semua umat islam dan bukan islam yang melayari blog ini.."ana budak belajar, kalau silap tegur ye.. ^_^ " wassalam

1 comment:

  1. alhamdulillah kalu mujahidin nak update blog...sy nak bg cdgn blog yg boleh mujahidin blaja tutorial buat blog ni...
    http://www.aizbatucampur.com/
    http://empayarbintangtiga.blogspot.com/

    p/s : suka berkongsi bnda baik..

    ReplyDelete