Pages

Thursday, July 8, 2010

Rutin Harian


Tanpa disedari Bulan Rejab hampir penghujungnye..Hanset kedengaran tanda mesej masuk di awal pagi yg kebiasaanya manusia di alam bekerja menyiapkan diri untuk melaksanakan rutin hariannya. Ustaz bertanya aku beberapa soalan dan mengajak aku pergi ke satu program ilmu selama 3 hari 2 malam.. Niat di hatiku mengatakan ya, tetapi memandangkan tarikh progm tu clash dengan hari pndftaran kemasukn aku di salah sebuah IPT Malaysia dengan pantas jariku memetik butang hset memberitahu menolak ajakkannya.. Allah tidak mengizinkan aku menghadiri prgm tersebut..(tersurat dn tersirat..:).. Sambil bermain dengan anak sedara aku yg baru umurnya 2bulan lebih, hajat aku untuk menghadiri kelas memandu pada awal pagi tertangguh seketika..huhu..


Usai membantu emak aku "menjaga" cucunya yang baru saja melelapkan matanya, aku memecut laju ke pusat latihan memandu(belum diiktiraf sbg mat rempit..hehe) dan alhamdulillah cikgu yang sepatutnya mengajar aku kelihatan sedang menunggu anak muridnya..hihi.. terus aku pergi ke kaunter pendafraran untuk mndaptkan nombor dan "kak" yg berada di kaunter menyuruh aku menelefon cikguku untuk mengajar aku memandu kereta..(nasib baik tak perlu menunggu giliran..).. Selepas memandu kereta, terus aku pulang ke rumah dan menyambung rutin harianku iaitu melayari internet untuk mendapatkan ilmu(bergantung kepada kesibukkan aku berprogram)..

Mesej di hansetku kedengaran lagi daripada sahabat seperjuangan yang memberitahu kuliah Maghrib ISRAK MIKRAJ di surau kampung kelahiranku yang akan disampaikan oleh Ustaz mohd Khalil bin Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan terus aku "forward" mesej kepada sahabat-sahabat aku(mohon maaf, jika ade yang tidak dapat mesej daripada aku ye..).. Dengan "tergopoh-gapah", aku menyiapkan diri untuk Solat Maghrib berjemaah serta menghadiri majlis ilmu dan Solat Isyak. Kuliah Israk Mikraj juga diselitkan berkaitan JIHAD di jalan Allah yang sangat banyak memberi "input" kepadaku. Semoga daku dan para khairah surau mendapt barakah daripada ilmu yg dicurahkan..amin..



Usai solat isyak berjemaah, bapa saudara aku mengajak pergi ke rumah dia(rumah tmpt aku dilahirkan).. Walaupun aku ada hal lain yang perlu diselesaikan, akhirnya pergi jua aku ke rumah bapa saudara.. Baru duduk di kusyen empuk yang menjadi kenangan buatku, aku minta izin untuk beredar kerana ada hal..Tetapi, bapa saudara menjemput aku utk makan malam walaupun aku menolak permintaannya, namun aku "mengalah" sekali lagi dan usai makan, terus aku pulang ke rumah.. Akhirnya, dapat jua aku untuk menyelasaikan masalah aku di rumah walaupun menghadapi beberapa kesulitan... setakat ini dulu, posting aku yang kedua..:) Wassalam

No comments:

Post a Comment